Поки НУШ не докотилася до середньої школи, програма з історії становить собою мішанину з фактів, дат, прізвищ і картинок поганої якості. При цьому світова та українська історії не “запаралелені”, як наслідок – ви одночасно вчите два різних періоди… Що ж робити?

Я вирішила поєднати програму з історії України та Європи. Офіційно вона виглядає так:

Україна: 8-14 століття послідовно

Європа: перше півріччя – 5-15 століття, друге півріччя – 11-15 століття по країнах

Як на мене, це створює в голові повний хаос. Приміром, якщо ви не заглиблювалися, а вчили історію як усі, то у вашій голові є окремі історії – про північних кочівників, які ходили на Китай і через це там збудували Велику Китайську стіну; про іранських кочівників, які ходили степами і прийшли на українські терени; про гуннів і готів, які кудись переселялися і т.д.

Велике переселення народів виглядає так:

Племена з’являються нізвідки й туди ж ідуть. Але якщо ви поглянете на мапу світу, ситуація виглядатиме більш ув’язаною:

Тому перше, що ми зробили – передивилися з півдесятка мап і повторили все, напхане школою – от, 2 тисячі років тому: в Індії? в Китаї? в Європі? 3 ст. до н.е. – Греки? а римляни? а тут? а в Китаї? а перси? і т.д., поки не дійшли до 5 століття нашої ери. 

А от далі доведеться різко ущільнити програму з історії України, щоби всі події розглянути паралельно з європейськими, а потім – вивчати століття детальніше.

Мені здається, це дуже цікавий період для навчання через різні розваги.

Приміром, от вам огляд історії середніх віків за 3,5 хвилини:

Можна влаштувати сімейний перегляд цього ролику і за 9 хвилин з’ясувати, скільки міфів про Середьовіччя живуть у вашій родині (вибачте, але теж англійською):

Взагалі дуже зручно поєднувати вивчення історії та англійської. От, приміром, довжелезний плейліст навчальних та розважальних фільмів про середні віки для середньої школи:

Прекрасний спосіб знайомитися з історією – музей історії України в Києві. Також я ніжно люблю interactive notebooks. Не знаю, чи є для них якась відповідна назва. Береться тонкий зошит або альбом і в ньому створюється “профіль”. Приміром, тема – вікинги. У зошиті буде таймлайн, портрети вікінгів, можливо, якісь багатошарові, щоби вікінга вдягти та озброїти. Мапи походів, кишеньки з картками з важливими іменами та датами, пост-іти з додатковою інформацією, схеми архітектурних особливостей, орнаменти і т.д.

Якщо у вас є ідеї, як іще можна легко й невимушено опановувати історію попри підручники – діліться 🙂

Як зрозуміти історію в 7 класі й вижити